ارومیه بهمن ماه میزبان دو سالانه نگاره های چوبی است

به گزارش بلاگ پو، افسانه رنجبر در تبادل نظر با خبرنگاران، هدف از اجرای این دو سالانه را اعتلای و توسعه هنرهای چوبی مطرح نمود و اضافه نمود: میزبانی این رویداد فرهنگی فرصتی مناسب برای ارائه آثار هنری و معرفی هر چه بهتر هنر اصیل صنایع چوبی استان و جلوگیری از فراموشی و غفلت از این هنر اصیل است.

ارومیه بهمن ماه میزبان دو سالانه نگاره های چوبی است

وی با بیان اینکه 25 بهمن تمامی آثار رسیده از هنرمندان صنعت چوب کشورتحت داوری اولیه قرار می گیرد مطرح نمود: نتایج برگزاری دو سالانه نگاره های چوبی برای میزبان بسیار حائز اهمیت بوده و با توجه به غنای هنرهای چوبی در این استان فرصت مغتنمی است که با توجه به وجود هنرمندان هنرهای چوبی در ارومیه برای استان آذربایجان غربی پیش آمده است.

رنجبر، زمینه سازی برای تعامل، تبادل و انتقال تجربه ملی و حمایت از استعدادها، ارتقای همه جانبه و توسعه پایدار هنرهای سنتی از رویکردهای برگزاری این رویداد ملی است که آنالیز تحول هنرهای چوبی معاصر و فراوری محصولات چوب از رویکردهای این دو سالانه برشمرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون دو هزار و 500 هنرمند در بخش صنایع دستی استان فعالیت می نمایند که از این تعداد دو هزار و 100 نفر بیمه شده اند.

رنجبر اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از این هنرمندان در قالب بیمه و اعطای تسهیلات حمایت می نماید و در برگزاری نمایشگاه ها نیز تسهیلات و امتیازهای ویژه ای به این افراد ارائه می گردد.

وی ادامه داد: سال جاری دو نمایشگاه هنرهای صنایع دستی در ارومیه و خوی برگزار و در این نمایشگاه ها به هنرمندان امتیازاتی مانند اسکان و تغذیه و غرفه رایگان اعطا شد.

صنایع چوبی از جمله صنایعی است که از گستردگی زیادی در سطح کشور برخوردار است و یکی از زیباترین محصولات صنعت چوب، هنرهای چوبی است که شامل خراطی، منبت کاری، معرق کاری، ریزه کاری، دکوراسیون داخلی، پیکره سازی وغیره است که در نهایت زیبایی توسط اساتید متبحر کار می شوند و محصولات آنها زینت بخش زندگی مردم است.

تاریخچه منبت کاری وسایر هنرهای چوبی در آذربایجان غربی مانند بیشتر مناطق کشور به درستی روشن نیست وفقط به وسیله آثاری که در مساجد ودیگر بناهای تاریخی و یا آثار مکتوب موجوداست می توان راجع به تاریخ آنها حدس هایی زد، ولی آنچه امروزه ما در این استان مشاهده می کنیم فعالیت درخور توجه هنرمندان و صنعتگران در زمینه هنرهای چوبی و خصوصا منبت کاری است.

به گفته هنرمندان، استادکاران و پیشکسوتان این هنر میتوان گفت که در منطقه آذربایجان غربی خصوصا شهر ارومیه هنر منبت کاری بیش از 200 سال در این شهرستان قدمت دارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 20806

به "ارومیه بهمن ماه میزبان دو سالانه نگاره های چوبی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارومیه بهمن ماه میزبان دو سالانه نگاره های چوبی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید