دو سالانه نگاره های چوبی در ارومیه برگزار می گردد

به گزارش بلاگ پو، جلیل جباری در تبادل نظر با خبرنگاران با بیان اینکه هر چند قدمت هنر و صنایع چوبی استان به صورت دقیق معین نیست اظهارداشت: آذربایجان غربی خصوصاً شهر ارومیه هنر منبت کاری بیش از 200 سال در این شهرستان قدمت دارد.

دو سالانه نگاره های چوبی در ارومیه برگزار می گردد

وی هدف از اجرای این دو سالانه را اعتلای و توسعه هنرهای چوبی عنوان نموده و ادامه داد: میزبانی این رویداد فرهنگی فرصتی مناسب برای ارائه آثار هنری و معرفی هر چه بهتر هنر اصیل صنایع چوبی استان و جلوگیری از فراموشی و غفلت از این هنر اصیل است.

جباری اضافه کرد: نتایج برگزاری دو سالانه نگاره های چوبی برای میزبان بسیار حائز اهمیت بوده و با توجه به غنای هنرهای چوبی در این استان فرصت مغتنمی است که با توجه به وجود هنرمندان هنرهای چوبی در ارومیه برای استان آذربایجان غربی پیش آمده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان رویکرد برگزاری دو سالانه را تشریح کرد و اضافه کرد: زمینه سازی برای تعامل، تبادل و انتقال تجربه ملی و حمایت از استعدادها، ارتقای همه جانبه و توسعه پایدار هنرهای سنتی از روینمودهای برگزاری این رویداد ملی است که آنالیز تحول هنرهای چوبی معاصر و فراوری محصولات چوب از روینمودهای این دو سالانه به حساب می آید.

جباری ازکلیه هنرمندان صنایع دستی بویژه هنرمندان هنرهای چوبی برای حضوردراین دوسالانه دعوت کرد واضافه کرد: علاقه مندان می توانند جهت شرکت در این رویداد فرهنگی به وسیله فراخوانی که از پایگاه اطلاع رسانی میراث فرهنگی استان ارائه خواهد شد اطلاعات تکمیلی را بدست آورند.

صنایع چوبی از جمله صنایعی است که از گستردگی زیادی در سطح کشور برخوردار است و یکی از زیباترین محصولات صنعت چوب، هنرهای چوبی است که شامل خراطی، منبت کاری، معرق کاری، ریزه کاری، دکوراسیون داخلی، پیکره سازی وغیره است که در نهایت زیبایی توسط اساتید متبحر کار می شوند و محصولات آنها زینت بخش زندگی مردم است.

تاریخچه منبت کاری وسایر هنرهای چوبی در آذربایجان غربی مانند بیشتر مناطق کشور به درستی روشن نیست وفقط به وسیله آثاری که در مساجد ودیگر بناهای تاریخی و یا آثار مکتوب موجوداست می توان راجع به تاریخ آنها حدس هایی زد، ولی آنچه امروزه ما در این استان مشاهده می کنیم فعالیت درخور توجه هنرمندان و صنعتگران در زمینه هنرهای چوبی و خصوصا منبت کاری است.

به گفته هنرمندان، استادکاران و پیشکسوتان این هنر میتوان گفت که در منطقه آذربایجان غربی خصوصا شهر ارومیه هنر منبت کاری بیش از 200 سال در این شهرستان قدمت دارد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

batask.ir: ترجمه آنلاین و دارالترجمه آنلاین، ترجمه مقالات انگلیسی

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 20067

به "دو سالانه نگاره های چوبی در ارومیه برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو سالانه نگاره های چوبی در ارومیه برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید