نسل جدید با فضای الکترونیک مانوس اند، نشر دیجیتال راه چاره برون رفت از بحران تامین کاغذ در سطح دنیا

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران ، به نقل از روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی به مناسبت روز زن و دهه فجر، تعدادی از مترجمان و مولفان علمی و فرهنگی گرد هم آمدند و درباره موضوع مطالعه دیجیتال و کتاب الکترونیک گفتگو کردند.

نسل جدید با فضای الکترونیک مانوس اند، نشر دیجیتال راه چاره برون رفت از بحران تامین کاغذ در سطح دنیا

نادره رضایی، مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی، لیلا اردبیلی، مدرس دانشگاه و مترجم کتاب قربانی، ماهیت و کاربرد آن معصومه عبدلی، مدرس دانشگاه و مولف کتاب فلسفه تربیتی امام موسی صدر، مریم صباغ زاده، نویسنده و ناشر، و راحله فاضلی، مترجم کتاب زنان پنجشنبه حضور داشتند درباره مساله روز مطالعه دیجیتال، کتاب الکترونیک و آینده نشر حضور داشتند.

اردبیلی در این نشست مطرح کرد: با توجه به بحران کاغذ در سطح دنیا و مسائل ناشران مطالعه دیجیتال می تواند راهی برای برون رفت از این مشکل باشد؛ البته تجربه شخصی من از تدریس و پیشنهاد نسخه الکترونیک کتاب به دانشجویان این بود که ارتباط خوبی با نسخه های الکترونیک برقرار نکردند و ترجیح می دادند کتاب کاغذی را در دست داشته باشند. این موضوع، هم سویه های مثبت دارد هم منفی و باید به هر دو سو نظر داشته باشیم.

در ادامه عبدلی، اضافه نمود: گمان می کنم در این رابطه باید شکاف نسلی را هم در نظر بگیریم. نسل ما ترجیح می داد نسخه های کاغذی را در دست بگیرد اما نسل جدید با فضای الکترونیک مانوس اند. بستر مطالعه دیجیتال می تواند فرصتی را برای زنان و مادران خانه دار فراهم و کمبود زمان و فضا برای مطالعه را برای آن ها جبران کند.

در ادامه این نشست صباغ زاده گفت: دنیا امروز، ضرورت هایی دارد که دنبال کردن آن ها امری جدی است و اگر همگام با آن پیش نرویم جبرانش سخت خواهد بود؛ من موافق این بهره برداری از دنیا دیجیتال هستم. شرایط کرونا با سرعت بیشتری ظرفیت ها و فرصت ها و ضرورت های این بستر را برای همه دنیا آشکار کرد.

وی اضافه نمود: این بستر و دنیا دیجیتال مسائلی هم دارد که مستلزم آموزش و تبیین است. در چنین دنیای ما هیچ گوشه تنهایی نداریم و مولف صاحب اثر خود نیست و برای گریز از آفات باید آموزش را در نظر داشته باشیم. نشر مکتوب اگرچه فرصت ها و امکانات نشر الکترونیک را ندارد، حاوی و حامل فرهنگ و سنت است؛ این دو دنیا و دو بستر مانعه الجمع ومزاحم دیگری نیست و می توانند در کنار هم به راهشان ادامه دهند.

رضایی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه باید امکان های مختلف را با توجه به تغییرات برای مخاطبان فراهم کنیم، گفت: به عنوان ناشرانی مانند انتشارات علمی و فرهنگی لازم است بسترهای نو را ایجاد و امکان را برای مخاطب فراهم نمایند؛ پله بعدی با مخاطب است که چه نسخه ای را ترجیح می دهد و یا چه چیزی نیازش را رفع کند.

رضایی در این نشست اطلاع داد که علمی و فرهنگی فعالیتش را در حوزه کتاب الکترونیک شروع و در زمینه کتاب کودک و بزرگسال نیز با تکنولوژی AR ورود نموده است.

فاضلی نیز در این نشست مطرح کرد: مطالعه دیجیتال تنها منحصر به کتاب نیست؛ تمام رسانه های مجازی که مداوم در معرض دید هستند در این دسته قرار می گیرند. با این اوضاف باید دغدغه حفظ کتاب کاغذی را نیز دنبال کنیم و بتوانیم از محاسن هر دو شکل بهره ببریم. اگرچه نسل جدید تمایل بیشتری به مطالعه الکترونیک دارند من فکر نمی کنم زمانی برسد که کتاب کاغذی نباشد.

در ادامه این نشست مولفان و مترجمان علمی و فرهنگی درباره کتاب صوتی، امکانات بالقوه کتاب و متون دیجیتال و... نیز گفت وگو و گفتگو کردند.

نادره رضایی در انتها این نشست اطلاع داد که انتشارات علمی و فرهنگی پس از آنالیز کارنامه نشر برای حفظ اسناد و تاسیس موزه به نکته ای برخوردیم که باعث شد کاری را شروع کنیم. ما متوجه شدیم که در این سال ها 400 زن در امر تالیف و ترجمه و مشاوره علمی و... با انتشارات همکاری نموده اند که عدد قابل توجهی است. تصمیم گرفتیم بر این اساس پروژه تاریخ شفاهی زنان علمی و فرهنگی را کلید بزنیم که اکنون در میانه راه آن هستیم و همین جا از شما می خواهم در این امر ما را کمک کنید.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

batask.ir: ترجمه آنلاین و دارالترجمه آنلاین، ترجمه مقالات انگلیسی

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 43000

به "نسل جدید با فضای الکترونیک مانوس اند، نشر دیجیتال راه چاره برون رفت از بحران تامین کاغذ در سطح دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسل جدید با فضای الکترونیک مانوس اند، نشر دیجیتال راه چاره برون رفت از بحران تامین کاغذ در سطح دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید