پرونده جام جهانی: نگاهی به فرهنگ غذایی مراکش

به گزارش بلاگ پو، مراکش یا مغرب کشوری است در شمال غربی آفریقا که ساحلی طولانی با اقیانوس اطلس دارد و از شمال به جبل الطارق و دریای مدیترانه می رسد. کشور مراکش از سوی شرق با الجزایر، از غرب با اقیانوس اطلس و از جنوب با کشور موریتانی همسایه است. مراکش تنها کشور دنیا عرب است که از سوی امپراتوری عثمانی مورد هجوم و تسخیر قرار نگرفت. این کشور مدتی تحت سیطره استعمار فرانسه و اسپانیا قرار داشت تا به تدریج کوشش ها برای استقلال کشور شروع شد. می توان گفت مراکش در مسیر تاریخی خود، از تبادلات فرهنگی با بیگانگان جز آنچه خودشان خواسته اند سر باز زده اند و هویت فرهنگی شان را در اولویت قرار داده اند. کشور پادشاهی مراکش نزدیک ترین کشور آفریقایی به اروپا است که از طریق تنگه جبل الطارق از آن جدا می گردد. فاصله میان مراکش و اسپانیا حدود 15 کیلومتر است. مراکش دارای آب و هوایی معتدل و بارانی است. این کشور در مناطق شمالی تحت تأثیر آب و هوای مدیترانه ای و در مناطق غربی و شمال غرب متأثر از آب و هوای اقیانوس اطلس است. در مناطق داخلی، مراکش دارای آب و هوای قاره ای بوده و در رشته کوه های اطلس بارش برف و باران بیشتر می گردد. مناطق جنوبی دارای آب و هوای گرم و بیابانی است. طبق آمار به دست آمده در سال 2016 جمعیت این کشور حدود 35 میلیون نفر است. رباط پایتخت کشور مراکش، دومین شهر پر جمعیت این کشور بعد از کازابلانکا است. در این مقاله تمرکز ما بر فرهنگ غذایی مراکش ، آشنایی با خوراک و معرفی یک نوع غذای محبوب در این کشور است.

پرونده جام جهانی: نگاهی به فرهنگ غذایی مراکش

فرهنگ غذایی مراکش

فرهنگ غذایی مراکش تحت تاثیر تعاملات و معاملات این سرزمین با فرهنگ ها و کشورهای مختلف در ادوار مختلف قرار گرفته است. غذای مراکشی معمولا ترکیبی از غذای عربی، اسپانیایی (Andalusian)، بربر و مدیترانه ای با تاثیر اندکی از غذای اروپایی و شمال آفریقا است. در مراکش طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات مدیترانه ای و حتی استوایی به عمل می آید. گوشت رایج این کشور گوشت گاو، گوشت بز، گوشت گوسفند و بره، مرغ و ماهی است که به عنوان ماده اصلی در غذاها استفاده می گردد. طعم دهنده های خاصی که در تهیه غذای استفاده می شوند ترشی لیمو، روغن آرگان، آب میوه، روغن تصفیه نگردیده و میوه های خشک هستند. به طور کلی در غذای مدیترانه ای مواد اصلی برای تهیه غذا گندم برای تهیه نان و کوسکوس، روغن زیتون؛ عنصر جدانشدنی از غذای مدیترانه ای و انگور به عنوان دسر است.

ادویه جات در غذای مراکشی صندلی مهمی دارند. با این حال بسیاری از ادویه جات به مدت هزاران سال از سوی اعراب به این کشور آورده گردیده اند، از آن جمله زعفران، نعنا، پرتقال و لیمو که در خانه ها کشت می گردیده اند و در اصل کالای وارداتی بوده اند. ادویه جات رایج در مطبخ مراکشی دارچین، زیره، زردچوبه، زنجبیل، فلفل، پاپریکا، کنجد، زعفران، رازیانه و... هستند. سبزیجاتی نظیر نعنا، جعفری، گشنیز، مریم گلی و... نیز در آشپزی مراکشی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

کوسکوس خوراک لذیذ، ملی و قدیمی مراکش است که در دنیا نیز شناخته گردیده است. در تهیه کوسکوس یا بلغورعربی از سمولینای گندم و آرد گندم استفاده می گردد. برای درست کردن و بخارپز کردن کوسکوس سنتی زمان زیادی ضروری است. این غذا با داشتن ویتامین B6، نیاسین، ریبوفلاوین و اسید فولیک جزء سالم ترین محصولات غله ای است.

یکی دیگر از غذاهایی که در شمال آفریقا و به ویژه مراکش و تونس بسیار هوادار دارد طاجین است. طاجین نام ظرف و غذای مخصوص این ظرف است. این ظرف از جنس سفال پخته گردیده و سرامیک مقاوم به حرارت ساخته می گردد و از یک قسمت بشقاب با لبه ای کوتاه و سرپوش مخروطی بلند که در انتهای آن سوراخی تعبیه گردیده است تشکیل می گردد. برای پختن غذایی که معمولا با گوشت بره یا مرغ تهیه می گردد از طاجین استفاده می گردد و سوراخ مخروط آن وسیله ای است برای کنترل وضعیت پخت، اضافه کردن آب یا ادویه. طاجین را روی اجاق زغالی مخصوص روی حرارت کم و طولانی می پزند. به طور کلی طاجین ابزاری است برای پختن گوشت.

کافه و رستوران

کازابلانکا پایتخت اقتصاد مراکش است که شاید از لحاظ جذابیت به پای شهر باستانی مراکش و شهر فاس نرسد اما ظاهر مدرن و شهری خود را دارد. بعد از یک روز خرید و گشت و گذار در این شهر پر هیاهو، توقف در یک کافه و نوشیدن و چشیدن ضروری به نظر می رسد.

شاید کافه ریک Ricks Cafe را بشناسید. بله، اینجا همان کافه معروف در فیلم کازابلانکا است که امروز همچنان یک کافه شلوغ و پر رفت و آمد در یک عمارت سبک مدیترانه ای در میان دیوارهای شهر قدیم Old Medina است. در کافه ریک یک پیانو بار دقیقا به همان شکلی که در فیلم به تصویر درآمده می بینید. طاق های منحنی، بالکن ها و چراغ های برنجی فضای خاصی را برای صرف یک شام صمیمی در کنار چهار آتشدان کوچک شکل داده اند. منوی بین المللی این کافه با غذاهای گیاهی و دریایی ویژه کازابلانکا تجربه ای بی نظیر را شکل می دهند.

رستوران ریاض21 Riad 21 یک خانه کاملا سبک اسپانیایی Andalusian در شهر کازابلانکا است که تبدیل به رستوران گردیده است. این رستوران حس یک خانه گرم و راحت را به مشتریانش می دهد. همه چیز در این رستوران حرفه ای و زیبا است، از سرویس بگیرید تا غذاهای مراکشی که ریاض21 به آن ها وفادار بوده است. در این رستوران می توانید طعم واقعی طاجین و کوسکوس را بچشید و از موسیقی عربی در فضا لذت ببرید.

طرز تهیه سالاد کوسکوس

کوسکوس یا بلغور گندم عربی از آرد گندم و آرد سمولینا به دست می آید و در بسیاری از غذاها و سالادهای عربی و آفریقایی استفاده می گردد. کوسکوس. معمولا بخارپز گردیده و یا با با آب (آب مرغ یا عصاره آن) پخته می گردد و در کنار گوشت، مرغ، سبزیجات و انواع سالاد سرو می گردد.

مواد لازم:

  • عصاره سبزیجات : یک قرص
  • پیاز: 2 عدد
  • فلفل قرمز: یک عدد
  • خیار: نصف یک عدد
  • پنیر فتا: 50 گرم
  • سس پستو: 2 قاشق غذاخوری
  • دانه کاج: 2 قاشق غذاخوری بوداده

طرز تهیه:

  • کوسکوس آماده را داخل یک کاسه بزرگ ریخته، روی آن عصاره سبزیجات را اضافه کنید و ده دقیقه کنار بگذارید تا کوسکوس عصاره سبزیجات را به خودش بکشد و پف کند.
  • در این فاصله، پیازها را تکه تکه، فلفل و خیار را خرد کنید. مواد را به کوسکوس اضافه کنید.
  • سس پستو را روی سالاد بریزد، پنیر فتا را تکه تکه نموده و روی سالاد اضافه کنید و قبل از سرو سالاد دانه های کاج را روی سالاد بریزید.

منابع: wikipedia ، theculturetrip ، bbcgoodfood

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

batask.ir: ترجمه آنلاین و دارالترجمه آنلاین، ترجمه مقالات انگلیسی

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: کتاب کاله
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 2031

به "پرونده جام جهانی: نگاهی به فرهنگ غذایی مراکش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرونده جام جهانی: نگاهی به فرهنگ غذایی مراکش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید