نشست مدیران ورزش شهروندی برگزار گردید

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی سازمان ورزش شهرداری تهران، نشست مدیران ورزش شهروندی با حضورنمایندگانی از حوزه های ورزشی شهرهای کرمان، قم، کرج، همدان، اصفهان، تبریز، زاهدان، ارومیه، رشت و تهران، با هدف آنالیز راهکارهایی به منظورفراگیری ورزش شهروندی در نقاط مختلف کشورمان، تبادل اطلاعات و انتقال تجربیات، برپایی جشنواره های مشترک به صورت همزمان در کل کشور و مواردی از این دست، برگزار گردید.

نشست مدیران ورزش شهروندی برگزار گردید

در این جلسه که به ریاست محمد ابراهیم عموئی دبیر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور انجام شد، هر یک از نمایندگان شهرهای یاد شده، به بیان دیدگاه ها، تجربیات، نظرات و چالش های مربوط به حوزه شهری خود در عرصه ورزش همگانی پرداختند.

شرایط اجتماعی، فرهنگی و ساختاری متفاوت درشهرهای مختلف، موجب شده بود تا موضوعاتی که در یک شهر، چالش به حساب می آمد، در شهر دیگر، جز نقاط قوت محسوب گردد. اجرای برنامه ها و اعمال سیاست هایی از جمله برگزاری مسابقات ورزشی در سطح محلات و برگزاری همایش های مختلف ورزشی، اما فصل مشترک اظهارات حاضران در جلسه به شمار می رفت.

در ابتدای این نشست، حیدر سلیمانی جانشین سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران، ضمن خوشامدگویی به نمایندگان ورزش کلانشهرها و بیان مختصری از عملکرد ورزش شهرداری پایتخت، به راهکارهای سازمان متبوعش در زمینه توسعه ورزش شهروندی پرداخت.

وی اجرای طرح های نظیر حریم گردی ورزشی با استاده از پتانسیل و ظرفیت اداره کل حریم و ستاد گردشگری شهرداری پایتخت و نیز بهره مندی از ظرفیت های مردمی در برپایی کمپین دوشنبه های ورزشی را، نمونه ای پیروز از کاهش هزینه ها و افزایش مشارکت شهروندان در این عرصه برشمرد.

فروغی رئیس کمیته ورزش کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع کلانشهرها هدف از برگزای این نشست و تشکیل کمیته ورزش را استعداد یابی و ایجاد نشاط اجتماعی در میان توده مردم در شهرهای مختلف خواند و اضافه نمود: ما تصمیم داریم در راستای هم افزایی ملّی، برنامه های عملیاتی، یکپارچه و منسجم در تمامی کلانشهرها به مرحله اجرا درآوریم. این کار از اوایل تابستان امسال شروع خواهد شد.

بهمن عبدی نماینده حوزه ورزش شهرداری تبریز، از محدودیت های قانونی موجود در ابلاغیه های شهرداری و عدم اجازه هزینه کرد مناسب در برنامه های ورزشی انتقاد کرد و گفت: ساختارهای بروکراتیک شهرداری ها، امکان چابکی و خلاقیت را از حوزه ورزش گرفته است.

وی تهران را در زمینه سرانه های ورزشی، امکانات، زیرساخت و برنامه های قابل اجرا، شهری پیروز و الگویی کارآمد خواند و اضافه نمود: برنامه های عملیاتی نظیر سه شنبه های بدون خودرو و یا پویش دوشنبه های ورزشی می تواند در سایر شهرها هم اتفاق خجسته ای باشد.

جانشین سازمان ورزش شهرداری تهران گفت: برون سپاری اماکن ورزشی به افراد متخصص با معین ضوابط خاص، نه تنها منافاتی با اهداف اصلی ورزش همگانی ندارد بلکه با ایجاد درآمدهایی، صرف ورزش شهروندی در بخش های دیگر به خصوص اقشار ضعیف جامعه دارد.

محمدرضا شیخ شعربافان نماینده رشت در این جلسه، از نگاه مثبت شهرداری این شهر به حوزه ورزش تقدیر کرد و گفت: ما می خواهیم با الگو برداری از شهرداری های پیروز، راستاهای تازه ای را برای شهروندانمان به نمایش بگذرایم. تهران یکی از پیروز ترین و کاربردی ترین الگوهاست.

وی در ادامه، ایجاد تعامل و تفاهم با فدراسیون های ورزشی را ضرورتی غیر قابل انکار برشمرد و خواهان ورود جدی کمیسیون فرهنگی کلانشهرها به این موضوع شد.

پیغام حیدری نماینده همدان نیز از تجربه این شهر در ایجاد سالن های چند منظوره مطابق با استانداردهای تعریف شده جهانی در بخش ورزش همگانی سخن گفت و تسرّی این موضوع به سایر نقاط کشور را ضروری برشمرد.

به همین دلیل، فروغی که از انعقاد تفاهم نامه هایی به واسطه کمیسیون فرهنگی مجمع کلانشهرها با 5 فدراسیون ورزشی شامل، فدراسیون بومی - محلّی، شنا، تنیس روی میز، هاکی و شطرنج نام برده بود، بر لزوم ایجاد پل ارتباطی جدید میان این مجمع و کمیته ورزش، با فدراسیون پزشکی - ورزشی به منظور استفاده از ظرفیت های این فدراسیون صحه نهاد.

حمیدرضا داوری نماینده قم نیز از تجربه شهر خود درتقویت NGOهای مختلف و بهره برداری از این فرصت به منظور برگزاری رقابت های ورزشی اطلاع داد. وی گفت: ما برای برگزاری رقابت های ورزشی، از ظرفیت هایی همچون ستاد کانون مساجد و یا هیأت های مذهبی استفاده می کنیم. داوری پیشنهاد ایجاد اپلیکشین هایی ورزشی برای همهشهروندان با در نظر دریافت مشوّق هایی برای استفاده از آن، ارائه داد.

هادی قربان نژاد نماینده ارومیه در این جلسه به طرح سوالی پرداخت که حدّفاصل میان ورزش همگانی و حرفه ای را معین می کرد. وی که ساختار ورزش در ارومیه را متشکل از دو بخش ورزش باشگاهی و ورزش شهروندی بر می شمرد، از سرازیر شدن بودجه به باشگاه ها و غافل شدن از ورزش همگانی انتقاد کرد.

قربان نژاد گفت: متأسفانه همکاری خوبی از سوی هیئت های ورزشی ارومیه با سازمان ورزش شهرداری این شهر صورت نمی گیرد. جذب بودجه نیز در ورزش همگانی بسیار ضعیف تر از باشگاه هاست و همین موضوع، مانعی جدی در راستا توسعه ورزش شهروندی محسوب می گردد.

در ادامه نشست، فرید علیمرادی از کرمان نیز به ایجاد آموزشگاه های ورزشی در این شهر با هدف استعدادیابی و ایجاد فضای مناسب برای شهروندان اشاره نمود و از کمیته ورزشی کلانشهرها خواست با ارائه طرحی یکپارچه برای ورزش، تمام شهرها، همزمان به استقبال تابستان بروند.

این جلسه با توضیحات افسانه بیابانی، کاظم دستگردی و بهادران به ترتیب معاون ورزش بانوان، معاون ورزش آقایان و نماینده اداره تفریحات سازمان ورزش شهرداری تهران درباره عملکرد هر یک از واحدهای مذکور در عرصه ورزش و تفریحات ورزشی شهر تهران ادامه یافت.

سلیمانی در خاتمه از لزوم همکاری های متقابل و انتقال تجربیات ورزشی کلانشهرها در فضای مجازی سخن گفت.

عموئی رئیس جلسه نیز، پیشنهاد تشکیل کارگروهی به منظور انتقال تجربیات را ارائه داد که مورد موافقت اعضا نهاده شد.

دومین نشست تخصصی مدیران ورزش شهروندی شهرداری های کلانشهرهای کشور، اواخر تابستان امسال به میزبانی تبریز برگزار خواهد شد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

batask.ir: ترجمه آنلاین و دارالترجمه آنلاین، ترجمه مقالات انگلیسی

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 8061

به "نشست مدیران ورزش شهروندی برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست مدیران ورزش شهروندی برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید