نجات جان آتش نشانان با گجت پوشیدنی

به گزارش بلاگ پو، محققان دانشگاه مک مستر(McMaster) یک دستگاه پوشیدنی به اندازه یک دکمه ساخته اند که می تواند محل دقیق سقوط یا غش کردن آتش نشانان را در عملیات ها معین کند و بدین ترتیب جان آنها را نجات دهد.

نجات جان آتش نشانان با گجت پوشیدنی

آتش نشانان نه تنها شغل خطرناکی دارند، بلکه اغلب در محیط های تاریک و پر از دود و گرد و غبار کار می نمایند. جاهایی که می تواند برای آنها مشکل ساز و خطرآفرین گردد و یافتن مأموران آتش نشان در آن شرایط سخت است.

حسگر پوشیدنی جدید حرکتی محققان دنشگاه مک مستر می تواند در چنین شرایطی به یاری آتش نشانان سانحه دیده بیاید و موجب نجات جان آنها گردد.

این دستگاه ارزان قیمت که به اندازه یک دکمه است توسط یک تیم بین المللی از دانشمندان دانشگاه های مک مستر، کالیفرنیا لس آنجلس و پراگ طراحی و عمدتاً از یک هواژل کربن نانوکامپوزیت جدید شاخته شده است. این ماده نه تنها دمای تا 300 درجه سانتیگراد را تحمل می نماید، بلکه همچنین به عنوان یک ژنراتور الکتریکی عمل می نماید که می تواند نیروی مورد احتیاج خود را از اصطکاک فراوری شده حاصل از حرکت تأمین کند.

می توان این حسگر را در نقاطی مانند پوتین یا جیب روی بازوی لباس آتش نشانان قرار بگیرد و مادامی که آتش نشان حرکت می نماید جریان الکتریکی فراوری کند.

از آنجایی که این حسگر مجهز به یک نانوآنتن است، قادر خواهد بود به طور مداوم به تیم بیرون از محل عملیات سیگنال بفرستد.

اگر حمل نماینده این حسگر زمین گیر و به مدت طولانی متوقف گردد، جریان و همچنین سیگنال نیز متوقف خواهد شد. این مسئله تیم عملیات را از وقوع یک حادثه باخبر می نماید و آنها می توانند به یاری آتش نشان گرفتار شده بشتابند.

اسلام حسن دانشجوی دکترای دانشگاه مک مستر سرپرست این مطالعه بود و پروفسور راوی استاد دانشگاه مک مستر نظارت این پروژه را بر عهده داشت.

اسلام حسن می گوید: هیجان انگیز است که چیزی را توسعه داده ایم که زندگی افراد را نجات می دهد. اگر آتش نشانان از فناوری ما استفاده نمایند می توانیم زندگی شان را نجات دهیم و این عالی خواهد بود.

این مطالعه در مجله Nano Energy منتشر شده است.، ایسنا

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

batask.ir: ترجمه آنلاین و دارالترجمه آنلاین، ترجمه مقالات انگلیسی

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 5192

به "نجات جان آتش نشانان با گجت پوشیدنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نجات جان آتش نشانان با گجت پوشیدنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید