معرفی دیدنی های شهر دهلران Dehloran

به گزارش بلاگ پو، شهرستان دهلرانبیش از یک سوم خاک استان ایلام را در برگرفته تنها شهرستان این استان است که دارای چهار نقطه شهری دهلران، وسیان، پهله و میمه است که هرکدام دارای اقلیم آب وهوایی و جاذبه های خاص خود است.با انجام بررسی ها و مطالعات انجام شده در دشت دهلران سابقه سکونت در این دشت به احتمال زیاد به 30 تا 40 هزار سال پیش باز می گردد که این نشان از تاریخ گرانبهای این دیار است.شهرستان دهلران به لحاظ جغرافیایی از جمله نقاطی از کشور است که دارای 220 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است.در بخش مرکزی شهرستان دهلران جاذبه هایی همچون آبگرم، غار خفاش و چشمه قیر وجود دارد که هر سال و در ایام نوروز گردشگران را به سوی خود جلب می کند. در ادامه مطلب همراه خبرنگاران باشید تا با جاهای دیدنی دهلران بیشتر آشنا شوید.

معرفی دیدنی های شهر دهلران Dehloran

بلیط هواپیما در طاهاگشت

قلعه شیاخ

قلعه شیاخ یا شیاق در روستای بردی از توابع بخش زرین آباد شهرستان دهلران بر بالای تپه ای در دامنه کوه های تخت پیران واقع شده است. این بنا که بزرگ ترین و منحصر به فردترین بنای تاریخی استان ایلام و غرب کشور می باشد، متعلق به دوره ساسانیان است و در زمان خود به لحاظ موقعیت استراتژیکی، از شرایط مناسبی برخوردار بوده است. در قسمت شمال قلعه و بر روی تپه های مشرف به آن، برج های دیده بانی وجود دارند.

تپه علی کش

تپه علی کش از تپه های قدیمی شهرستان دهلران استان ایلام است که قدمت آن به هزاره 8 قبل از میلاد می رسد.تپه علی کش در جنوب غربی استان ایلام در شش کیلومتری بخش موسیان شهرستان دهلران در میان ارضی کشاورزی و درنزدیکی رودمیمه قرار گرفته است. تپه علی کش بین سالهای 1961 تا 1963 توسط فرانک هول و هیئت همراه کاوش گشت.

امامزاده سیداکبر

امامزاده سیداکبر در 10 کیلومتری دهلران واقع شده است. مردم محل بر این باورند که وی پسر امام موسی کاظم (ع) است که به همراه حضرت معصومه به منظور دیدار امام رضا (ع) از عراق به ایران آمده و در دهلران در اثر بیماری فوت کرده و در این محل دفن شده است.

چشمه قیر دهلران

چشمه قیر روان یکی از عجایب طبیعی و جاهای دیدنی استان ایلام است که هر ساله مورد استقبال گردشگران می گیرد. این چشمه قیر شامل یک چشمه اصلی و سه چشمه فرعی است که در حدود 85 هکتار مساحت دارد و برای رسیدن به این چشمه سیاه رنگ که دهانه آن 9 متر است باید از شهر دهلران به سمت بوستان جنگلی آبگرم رفت.این اثر طبیعی به عنوان یکی از آثار تفریحی، توریستی استان ایلام و با ظرفیت اقتصادی ویژه در 7 کیلومتری شهر دهلران واقع شده است و سالیانه به ویژه در ایام نوروز افراد و گردشگران زیادی از این اثر طبیعی بازدید می کنند. چشمه قیر دهلران به عنوان اثر طبیعی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. چشمه قیر روان که ریشه در تاریخ بلند سرزمین ایلام (آلامتو) دارد، از بی نظیرترین عجایب طبیعی این استان به شمار می رود.

چشمه آبگرم دهلران

چشمه آبگرم دهلران در فاصله 3 کیلومتری شهر دهلران در دامنه کوه سیاه کوه و در نزدیکی غار خفاش واقع شده است. این چشمه آبگرم دارای چشمه های بهداشتی آبگرم و استخرهای لجن درمانی می باشد. دمای آب این چشمه حدود 50 درجه سانتی گراد است و از اهمیت درمانی خاصی برخوردار است ولی به این دلیل که از آن به شدت گاز سولفورو متصاعد می گردد و گوگرد زیادی در منطقه وجود دارد، برای کسانی که دچار ناراحتی های قلبی می باشند مناسب نیست. اهالی این منطقه جهت حمام و مصارف کشاورزی از آب این چشمه استفاده می کنند. آبگرم دهلران برای درمان زخم های بدن، شکستگی استخوان، بیماری های پوستی، کوفتگی ماهیچه ها و گرفتگی بدن مناسب است.

آبشارهای هفت گانه دهلران

آبشارهای هفت گانه خربزان واقع در بخش زرین آباد از توابع شهرستان دهلران یکی از شاهکارهای طبیعی در دل کوه های ایلام است. استان ایلام که در میان کوههای زاگرس واقع شده است، دارای طبیعتی زیبا و آبشارهای دیدنی است.در شمال روستا آبشاران، آبشارهای هفتگانه و زیبایی قرار دارند. روستا آبشاران طبیعتی کوهستانی دارد و دارای جنگل های بلوط و بنه و … است. این روستا دارای توپوگرافی منحصر به فردی است که گردشگران فراوانی را جذب خود کرده است. طبیعت شگفت انگیز کبیر کوه به این منطقه زیبایی چشمگیری بخشیده است. مهم ترین مکان گردشگری روستای آبشاران، آبشارهای هفتگانه آن است که به صورت پلکانی در شمال روستا و در جهت رودخانه ای که از کبیرکوه سرچشمه می گیرد و از این روستا می گذرد، قرار گرفته اند.

سیاه کوه دهلران

سیاه کوه، با ارتفاع 1408 متر، در 16 کیلومتری شمال شرقی دهلران واقع شده است. این کوه از شمال غربی به دینار کوه و از شرق به کوه خرگهی منتهی می گردد. رودخانه های آب گل گل، دره شور، و ماشاب از سیاه کوه سرچشمه می گیرند. در دامنۀ جنوبی آن، چشمه های آب معدنی وجود دارند. اگر برای اولین بار است که می خواهید وارد این کوه شوید بهتر است همراه با راهنمای محلی به گشت و گذار بروید.

غار خفاش

این غار در 3 کیلومتری شمال شرقی شهر دهلران در دامنه کوه مشرف به دره و چشمه های آب گرم واقع شده است که یکی از جاهای دیدنی دهلران به شمار می آید. این غار محل زندگی میلیون ها خفاش می باشد و به همین دلیل به غار خفاش معروف شده است. خفاش هایی که در این غار زندگی می کنند از نوع دمدار و بزرگ هستند. این غار دهلیزهای وسیعی دارد که عمق بعضی از قسمت های آن به 400 متر میرسد. این غار یک از غارهای تاریخی عصر غارنشینی به حساب می آید ولی حالا زیستگاه خفاش ها شده است.

کویر ابوغویر

منطقه بیابانی ابوغویر که به کویر ابوغویر شهرت دارد در جنوبی ترین قسمت استان ایلام و در نزدیکی مرز استانی خوزستان و کشور عراق واقع شده است. این منطقه در غرب روستایی به همین نام واقع شده است. منطقه پوشیده از رمل های ماسه ای با پوشش گیاهی ضعیف است که قسمتی از آن نیز در کشور عراق واقع شده است. دسترسی به کویر ابوغویر از طریق جاده ارتباطی دهلران به اندیمشک، بخش موسیان، دهستان دشت عباس، جاده خاکی روستای ابوغویر امکان پذیر است. پس از گذشتن از زمین های کشاورزی بخش دشت عباس شهرستان دهلران کویری بکر در کنار روستای ابوغویر وجود دارد که به کویر ابوغویر معروف است. روستای ابوغویر در فاصله 10 کیلومتری روستای چم هندی واقع است. پوشش جانوری منطقه متشکل از مارهای مناطق بیابانی، انواع عقرب، انواع جکو و آگاما، سارگپه بیابانی، عقاب دشتی، جرد، پاکسواکی و… است.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

batask.ir: ترجمه آنلاین و دارالترجمه آنلاین، ترجمه مقالات انگلیسی

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: تاپ تراول
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 20801

به "معرفی دیدنی های شهر دهلران Dehloran" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی دیدنی های شهر دهلران Dehloran"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید