معادن کرمانشاه در جهت توسعه

به گزارش بلاگ پو، فاطمه کمانی - کرمانشاه- خبرنگار: ظرفیت معدن یکی از مزیت های استان کرمانشاه است که همیشه تاکید زیادی بر آن می گردد و سال هاست که چند هزار نفر در حوزه معادن و صنایع وابسته به آن در کرمانشاه مشغول به کارند.

معادن کرمانشاه در جهت توسعه

قیر طبیعی یکی از مهم ترین موارد معدنی موجود در استان است، به گونه ای که گفته می گردد بیش از 70 درصد قیر طبیعی کشور در کرمانشاه قرار گرفته است. سنگ تزئینی نیز از دیگر مواد معدنی مهم کرمانشاه است که هم ذخایر خوبی دارد و هم کیفیت آن بسیار مرغوب است و برای نمونه سنگ تزئینی هرسین شهرت ملی و حتی گاهی جهانی دارد. انواع فلزات نیز پهنه های معدنی کرمانشاه ذخایر مناسبی دارند.

اما فعالیت های معدنی در کرمانشاه با مسائلی هم روبرو است، اصولی نبودن اکتشاف و استخراج و همچنین نبود تولید مناسب برای مواد معدنی از مهم ترین این مسائل است که باعث می گردد مواد معدنی به صورت خام از استان خارج گردد، بدون آن که ارزش افزوده مناسبی داشته باشد. به علاوه اصولی و علمی نبودن اکتشاف و استخراج از یکسو هم باعث افزایش قابل توجه هزینه های معدن داران می گردد و هم از کیفیت استخراج می کاهد و باطله های معدنی را زیاد می نماید. البته اخیرا اقدامات خوبی برای بهبود وضعیت معادن استان کرمانشاه اجرا شده که می توان نتایج آن را در آینده نزدیک دید.

  • نمادی برای اقتصاد مقاومتی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه می گوید: می توان در سال 98 معدن را به نمادی برای اقتصاد مقاومتی استان تبدیل کرد. محسن دارابی با اشاره به وضعیت معادن استان کرمانشاه و بهبودی که طی سال های بعد از انقلاب در زمینه معادن استان داشتیم، ادامه می دهد: در سال های قبل از انقلاب 16 معدن با ظرفیت 265 هزار تن در کرمانشاه فعال بود، اما اکنون این تعداد به 225 معدن با ظرفیت 15 میلیون تن در سال رسیده است.

وی می افزاید: اکنون 3 هزار نفر در حوزه معادن استان مشغول به کارند و تعداد بیشتری از این مقدار نیز به صورت غیرمستقیم با اشتغال حوزه معدن در ارتباط هستند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به مهم ترین برنامه هایی که برای حوزه معدن کرمانشاه در دست اقدام است، می گوید: یکی از مهم ترین این موارد آزادسازی پهنه های معدنی استان بعد از حدود 4 سال است که اقدامات اکتشافی خوبی در این پهنه ها اجرا شده است. وی ادامه می دهد: پهنه معدنی اسلام آباد غرب آزاد شد، پهنه گیلانغرب و هرسین به زودی آزاد خواهد شد، پهنه سنقر هفته آینده و پهنه میانه استانی هم ظرف یک ماه آینده آزاد خواهد شد. دارابی با بیان این که باید از معادن بزرگ استان حمایت کرد، می گوید: برای احیا و توسعه معادن کوچک استان نیز برنامه های متعددی داریم.

  • تمرکز جدی بر توسعه صنایع معدنی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه می افزاید: بر توسعه صنایع معدنی استان و جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی نیز تمرکز خواهیم داشت و کوشش می کنیم زنجیره تولید مواد معدنی را در استان تقویت کنیم. دارابی درباره برنامه ریزی برای احیای معادن راکد استان نیز یادآوری می نماید: بنا داریم در امسال 20 معدن راکد استان را احیا کنیم. به گفته این مسئول، از ابتدای سال تاکنون 9 مورد این معادن احیا شده و حتی می توان امیدوار بود تعداد معادن راکدی که امسال احیا می گردد بیش از 20 مورد باشد.

  • ظرفیت معادن استان

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به ظرفیت و ذخایر معادن استان کرمانشاه، از برداشت سالانه 300 هزار تن مواد معدنی از معادن استان به ارزش حدود 750 میلیارد ریال خبر می دهد. عزت الله حاصلی با اشاره به وضعیت معادن کرمانشاه از وجود 225 معدن در این استان یاد می نماید و می گوید: 2 هزار و 300 نفر به صورت مستقیم در این معادن مشغول به کارند. وی اضافه می نماید: سالانه حدود 300 هزار تن انواع مواد معدنی از معادن کرمانشاه برداشت می گردد که ارزش آن حدود 750 میلیارد ریال است.

معاون امور معادن و صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به سهم 20 درصدی سنگ های تزئینی از معادن استان می گوید: 48 معدن سنگ تزئینی در استان داریم و کرمانشاه از نظر ذخایر و معادن سنگ های تزیینی در رتبه دهم کشور قرار گرفته است. به گفته این مسئول، از 48 معدن سنگ تزئینی استان 28 معدن مرمریت و 20 معدن دولومیت است. حاصلی می گوید: کرمانشاه ذخایر خوبی نیز در زمینه قیر طبیعی دارد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

batask.ir: ترجمه آنلاین و دارالترجمه آنلاین، ترجمه مقالات انگلیسی

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 8844

به "معادن کرمانشاه در جهت توسعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معادن کرمانشاه در جهت توسعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید