شهرهای بدون ماشین دنیا را بشناسیم

به گزارش بلاگ پو، امروز برای ما بسیار سخت است که زندگی بدون ماشین را تصور کنیم. تصور شهرهایی که هیچ ماشینی در آن ها تردد نمی­کند، مانند سفر در زمان به گذشته است. ما چنان به حضور ماشین ­ها در اطراف خود عادت کرده ­ایم که نمی­توانیم شهر یا روستایی را بدون آن ها تصور کنیم. اما نباید فراموش کنیم که مزایای زندگی در شهرهای بدون ماشین بسیار زیاد است. شهرهایی بدون آلودگی، آرام و ساکت، با مردمانی که فعالیت بدنی بیشتری دارند و در نگهداری از حفاظت از محیط زیست نیز تاثیرگذار است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید حتی در این زمان نیز هستند مناطقی که ورود ماشین­ ها به آن ها ممنوع می ­باشد، هر چند تعداد چنین شهرهایی در جهان بسیار کم است اما هنوز هم پیدا می­ شوند. اگر قصد خرید بلیط هواپیما و یا رزرو تور را دارید در ادامه مطلب با ما همراه باشید، در این مقاله شما را با 10 مکان بدون ماشین در جهان آشنا خواهیم کرد.

شهرهای بدون ماشین دنیا را بشناسیم

جزیره آتش (نیویورک - آمریکا)

یکی از گردشگاه­ های تابستانی شهر نیویورک، جزیره آتش (Fire Island) در خلیج لانگ آیلند است. از جاذبه های توریستی این جزیره می­ توان به سواحلی زیبا، بیابان­ های دست­نخورده و نقاط دیدنی تاریخی آن اشاره کرد. اما آن چه این جزیره را از دیگر مناطق دیدنی و گردشگاه­ های آمریکا متمایز می­ کند این است که جزیره آتش یکی از شهرهای بدون ماشین است. در این جزیره خبری از انواع ماشین­ هایی که در شهر نیویورک تردد می ­نمایند، ترافیک و صدای آزاردهنده بوق ماشین­ ها نیست.

تنها ماشین ­هایی که مجاز به تردد در این جزیره هستند، سرویس ­های مختلف و آمبولانس ­های اورژانس آن هم تنها در مواقع اضطراری هستند. طبیعت زیبای دست­ نخورده جزیره آتش این شهر بدون ماشین، سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می­ کند. اصلی­ ترین فعالیت­ های گردشگری این جزیره گشت و گذار، قایق­رانی، پیاده ­روی و تماشای حیات وحش کم نظیر آن است. شما در این جزیره ناچار خواهید بود، تمام فعالیت­ های خود را بدون ماشین انجام دهید اما این فقدان ماشین­ ها به شما فرصت می­ دهد تا بیشتر از مناظر دیدنی جزیره آتش این شهر بدون ماشین لذت ببرید.

فس­البالی- مراکش از شهرهای بدون ماشین

بزرگ ترین شهر از میان شهرهای بدون ماشین در جهان، شهر قرون وسطایی فس­البالی (Fes el-Bali)، به شمار می ­رود. نام این شهر به عنوان یک میراث جهانی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. دلیل شهرت جهانی فس­الباقی میراث باستانی این شهر و خیابان­ های باریک آن است. در این شهر تاریخی حدود 9400 گذرگاه باریک و پیچ­ درپیچ قرون وسطایی وجود دارند که نبود ماشین در میان آن ها نمایی دیدنی و چشم­نواز را پدید آورده است. خیابان­ های باریک این شهر بدون ماشین، سبب شده است امکان استفاده از وسایل نقلیه در آن محدود گشته و شما مجبور به پیاده­ روی در این شهر شوید. در حین پیاده ­روی در میان خیابان­ ها و کوچه پس­ کوچه­ های فس البالی می­ توانید از مساجد، رستوران ­ها و مغازه­ های آن نیز دیدن کنید.

تنها راه تردد در شهر بدون ماشین فس­البالی استفاده از دوچرخه و یا پیاده ­­روی است. البته در این جا باید این نکته را نیز ذکر کنیم که عرض برخی از گذرگاه­ های این شهر تنها 2 فوت است که دوچرخه سواری را نیز در آن سخت می­ سازد.

مسلماً نبودن ماشین­ ها در این شهر تاریخی نمایی جادویی به آن داده است که تاریخ­ دوستان را مجذوب می ­کند.

جزیره لامو - کنیا

یکی دیگر از شهرهای بدون ماشین در جهان، جزیره لامو در شرق آفریقا است. این جزیره بخشی از مجمع الجزایری به همین نام می­ باشد. سیستم اصلی حمل و نقل در جزیره لامو را الاغ­ ها تشکیل می­ دهند. شما می­ توانید برای گشت و گذار در اطراف جزیره با صاحب یکی از این حیوانات صحبت کرده و الاغی را برای چندین ساعت اجاره کنید. راه دسترسی اصلی این جزیره قایق ­ها هستند.

برای گردش در جزیره لامو باید از دوچرخه استفاده کرده و یا پیاده ­روی کنید. سکوت عمیق این شهر بدون ماشین، آرامشی دلنشین را برای شما به ارمغان می ­آورد. فقط تصور کنید که در این جزیره هیچ ترافیکی نیست و هیچ صدای بوقی شنیده نمی­ گردد و شما مجبور نیستید برای رسیدن به جایی منتظر رسیدن تاکسی بمانید. این جزیره در گذشته بخشی از راستا باستانی تجاری اعراب و از مراکز تمدن سواحلی بوده، به همین دلیل ساختمان­ های تاریخی دیدنی در این جزیره دیده می­ گردد. علاوه بر بازدید از جاذبه­ های تاریخی جزیره لامو، می توانید از غواصی در آب­ های آزاد، گشت و گذار در ساحل جزیره و جت اسکی نیز لذت ببرید.

زرمات - سوئیس

در ارتفاع 1620 متری در کوهستان آلپ در سوئیس روستایی زیبا به نام زرمات واقع شده است. ورود و تردد ماشین به زرمات که یکی از شهرهای بدون ماشین است، ممنوع است. ممنوعیت تردد ماشین ­ها در این روستا به دلیل جلوگیری از آلودگی هوا است. شما می­ توانید با استفاده از قطار اکسپرس مشهور جهانی به روستای زرمات بروید. سفر با این قطار ویژه به تنهایی می ­تواند شما را به این سفر تشویق کند. در حین سفرتان با قطار اکسپرس از شهرها و کشورهای زیادی عبور کرده و از تماشای مناظر چشم­نواز کوهستا ن ­های سوئیس، دره های عمیق و پل­ه ای دیدنی لذت ببرید.

با پیاده ­روی در روستای زرمات، یک شهر بدون ماشین، می ­توانید با آداب و رسوم و سنت­ های این روستای قدیمی آشنا شوید. از جاذبه­ های گردشگری معروف این روستا می ­توان به منظره باشکوه کوه مترهورن اشاره کرد. در این روستا می­ توانید از تفریحاتی مانند اسکی، اسنوبورد و پیاده­روی در راستاهای کوهستانی آن لذت ببرید.

شهرهای بدون ماشین ، لا کامبرسیتا - آرژانتین

لاکامبرسیتا (La Cumbrecita) شهری کوچک و تماشایی در دره کالاموچیتای آرژانتین، یکی دیگر از شهرهای بدون ماشین در جهان است. نمای این شهرک زیبا شبیه دهکده ­های کوه­ های آلپ بوده و پیاده­ روهای این شهر نمایی مانند کتاب­ های داستانی به آن داده ­اند. رفت و آمد هیچ ماشینی در این روستا مجاز نیست. دلیل شهرت لا کومبرسیتا ساخت سبک آلپایی آن است. تنها راه گردش در این روستای دیدنی و زیبا پیاده­ روی است. در این روستا 30 کیلومتر جاده آسفالت شده وجود دارد که پیاده­ روی را آسان­ تر می­ کند.

در لا کومبرسیتا سیاست­ های سخت­گیرانه­­ ای برای محافظت از محیط زیست اعمال می­ گردد. گردشگران باید پیش از ورود به روستا ماشین خود را پارک نمایند و پیاده وارد روستا شوند. اصلی­ ترین فعالیت­ های توریستی لا کومبرسیتا را پیاده ­روی و کمپینگ تشکیل می­ دهند. هرساله گردشگران زیادی برای جنگل­ گردی، تماشای آبشارها و تماشای آسمان زیبای شب به لاکامبرسیتا می­ فرایند.

جزیره هیدرا - یونان

جزیره هیدرای آرام و دوست داشتنی، درمیان دریای اژه در کشور یونان، بهشتی گم­شده را در ذهن انسان تداعی می­ کند. رفت و آمد وسایل نقلیه موتوری در جزیره هیدرا که یکی از شهرهای بدون ماشین در جهان است، ممنوع است. این ممنوعیت تردد فقط به وسایل نقیله موتوری محدود نمی ­گردد، بلکه هیچ وسیله نقلیه چرخ­داری حق عبور از خیابا ن ­های سنگ فرش شده این شهر را ندارد. این نکته به این معنا است که تنها انسان ­ها و اسب­ ها می ­توانند در میان شهر تردد نمایند. منع تردد ماشین ­ها در این جزیره نه تنها از آلودگی هوای آن جلوگیری می­ کند، سبب حفظ زیبایی­ های طبیعی جزیره نیز می­ گردد.

برای گردش در شهر بدون ماشین هیدرا می­ توانید از اسب، الاغ و یا تاکسی­ های آبی استفاده نمائید. اگر برای تمدد اعصاب و بازیافتن آرامش روحی خود به هیدرا سفر می­ کنید، پیاده ­روی در راستاهای ساحلی این جزیره شما را به هدفتان خواهد رساند. یکی از دلایل شهرت جزیره هیدرا غروب­ های چشم ­نواز و آب­ های درخشان فیروزه­ای این جزیره است.

ونیز - ایتالیا از معروف ترین شهرهای بدون ماشین

در صورت تردد ماشین ­ها در ونیز، دیگر شهری که می ­شناسیم وجود نخواهد نداشت. شهر رمانتیک و زیبای ونیز از دیگر شهرهای بدون ماشین در جهان است. برای تردد در میان جزایر شهر باید از اتوبوس آبی استفاده کنید و یا سوار قایق­ های گوندولو شوید. در شهر بدون ماشین ونیز هیچ خیابانی دیده نمی­ گردد.

جزیره ماکیناک - میشیگان، ایالات متحده آمریکا

یکی دیگر از تفریح­گاه ­های تابستانی محبوب در بین آمریکایی­ ها جزیره ماکیناک در ایالت میشیگان است. شما می­ توانید با استفاده از هواپیماهای کوچک و قایق خود را به این جزیره برسانید اما نمی­ توانید با ماشین خود به این جزیره بروید. از سال 1898 ورود انواع وسایل نقیله موتوری به این جزیره ممنوع شده است. امروزه خانواده ­ها، دوستداران طبیعت و طرفداران تاریخ برای گذراندن تعطیلات خود به جزیره ماکیناک می­ فرایند. از آن تاریخ تا کنون این جزیره به یکی از شهرهای بدون ماشین در جهان تبدیل شده است.

برای گردش در جزیره سه راه پیش روی شما است: درشکه ­های اسبی، دوچرخه سواری و پیاده ­روی. دیدن درشکه هایی که مردم را جابه ­جا می ­نمایند، منظره­ای تماشایی به وجود می آورد، گویی زمان در گذشته یخ­زده و زندگی مدرن به این جزیره وارد نشده است. تنها وسایل نقلیه ­ای که می­ توانند وارد این شهر بدون ماشین شوند، وسایل نقلیه اضطراری و خدماتی هستند. عدم تردد وسایل نقلیه موتوری در جزیره ماکیناک باعث پاکیزگی هوای این جزیره شده و سبب شده تا زیبایی ­های طبیعی آن به بهترین شکل جلوه­ گری نمایند.

جزیره بلد هد - کارولینای شمالی، آمریکا

وقتی به سمت جزیره بلد هد (Bald Head Island) در کارولینای شمالی می­ روید مسائل روزمره و البته ماشین خود را در پشت سر خود جا خواهید گذاشت. ورود وسایل نقلیه موتوری به این جزیره که یکی از شهرهای بدون ماشین است، ممنوع است. جزیره بلد هد با سواحل آرامش ­بخش، زمین­ های گلف متعدد و کلبه ­های عجیب خود، به مقصدی عالی برای گذراندن تعطیلات خانواده­ های آمریکایی تبدیل شده است. برای گردش در این شهر بدون ماشین، می­ توانید پیاده ­روی، دوچرخه ­سواری و یا درشکه­ سواری کنید و اوقات خوشی را بگذرانید.

شهرهای بدون ماشین ، سارک - نورماندی، فرانسه

جزیره سارک (Sark Island) واقع در جزایر کانال در نورماندی در شمال غربی فرانسه یکی دیگر از شهرهای بدون ماشین است. این جزیره کوچک چشم­ اندازهای باشکوهی دارد و مکانی عالی برای کوه­ نوردی و دوچرخه سواری محسوب می ­گردد. در این جزیره هیچ فرودگاهی دیده نمی­ گردد. تنها راه دسترسی به جزیره کوچک سارک قایق سواری است. تنها وسیله نقلیه موتوری که می­ تواند در این جزیره تردد کند، تراکتور است. برای گشت و گذار در این جزیره می­ توانید سوار تراکتور شوید، و یا دوچرخه­ سواری و اسب ­سواری کنید. البته درشکه ­های اسبی نیز گردشگران را برای گردش به اطراف جزیره سارک می­ برند.

این شهر کوچک بدون ماشین حدود 600 نفر را در خود جای داده است. بیشتر گردشگرانی که به این جزیره سفر می ­نمایند برای گردش در آن به اسب­ سواری و دوچرخه­ سواری متکی هستند. با این که ورود وسایل نقلیه موتوری به این جزیره ممنوع است، برای رفاه حال معلولانی که به آن سفر می­ نمایند، می ­توانند از دوچرخه­ های موتوری استفاده نمایند.

گیتهورن (خیتهورن) - هلند

گیتهورن روستایی آرام در استان اوریجسل هلند در 90 کیلومتری شمال شرقی آمستردام است. این شهر بدون ماشین به ونیز هلند شهرت یافته است، زیرا مانند شهر ونیز، راستاهای این روستا از کانال­ های آبی و پل­ ها تشکیل شده است. در این شهر زیبا 180 پل بر روی کانال­ های آبی کشیده شده ­اند که نمایی مانند تابلوهای نقاشی را به شهر داده ­اند. شما در گیتهورن حتی یک ماشین هم پیدا نمی­ کنید. روستای زیبای گیتهورن در پارک ملی De Weerribbean-Wieden قرار گرفته است. درختان بی­شمار این روستا در کنار نبود ماشین­ ها باعث شده تا هوای آن بسیار پاکیزه و با کیفیت گردد. جمعیت این روستا حدود 2620 نفر می­ باشد. قایق­ های بی­ صدا شما را به گردش در کانال­ های آبی گیتهورن می ­برند. برای گشت و گذار در اطراف روستا نیز می­ توانید از دوچرخه­ هایی که برای اجاره در اختیارتان گذاشته می­ شوند، استفاده کنید.

شاید تعداد کسانی که در شهرهای بدون ماشین زندگی می­ نمایند زیاد نباشد اما آن ها بر مزیت­ های فراوان زندگی در چنین شهرهایی تأکید فراوانی دارند. از مزایای زندگی در چنین مناطقی می ­توان به کاهش وابستگی به فرآورده های نفتی و در نتیجه کاهش تولید گازهای گلخانه­ ای، عدم وجود ماشین و در نتیجه آن عدم آلودگی صوتی، سوانح رانندگی و ترافیک اشاره کرد. شهفرایندانی که در شهرهای بدون ماشین زندگی می­ نمایند، محیط زیست پاکیزه ­تری داشته و از محیط بیشتری برای تحرک برخوردارند و در نتیجه افرادی آرام ­تر هستند که از زندگی خود لذت بیشتری می ­برند.

شاید همه ما نتوانیم برای زندگی به چنین شهرهایی برویم، اما گذراندن تعطیلات در شهرهایی که اجازه ورود ماشین­ ها را نمی­ دهند، سبب ایجاد آرامش و رفع تنش ­های ناشی از زندگی شهری در شما می­ گردد.

3+

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

batask.ir: ترجمه آنلاین و دارالترجمه آنلاین، ترجمه مقالات انگلیسی

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: دلتابان
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 41829

به "شهرهای بدون ماشین دنیا را بشناسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرهای بدون ماشین دنیا را بشناسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید