سفال های قرمز، نشانه هایی از عصر مفرغ در محوطه باستانی بکندا

به گزارش بلاگ پو، مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: پراکندگی سفال های قرمز ظریف در سطح محوطه باستانی بکندای شهر طبس از وجود استقراری مربوط به عصر مفرغ در این منطقه حکایت می نماید.

سفال های قرمز، نشانه هایی از عصر مفرغ در محوطه باستانی بکندا

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، سید احمد برآبادی مسئول حوزه پژوهش و مطالعات این اداره کل، امروز یکشنبه 11 شهریور با اعلام این خبر گفت: عملیات گمانه زنی به منظور معین عرصه، پیشنهاد حریم و سامان دهی محوطه بکندای روستای پیر حاجات شهرستان طبس با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و به سرپرستی بهرام عنانی از باستان شناسان استان خراسان جنوبی انجام شد.

او اضافه نمود: هدف از اجرای این طرح معین حریم این محوطه باستانی و ارائۀ طرح ساماندهی به منظور حفاظت و جلوگیری از آسیب بیشتر آن بود.

او بیان داشت: به دلیل قرار دریافت این محوطه در میان اراضی کشاورزی، قبل از شناسایی این اثر توسط باستان شناسان، بخش های زیادی از آن جهت استفاده کشاورزی در دهه های قبل تسطیح و تخریب گردیده بود.

برآبادی گفت: قطعه سفال های به دست آمده از این محوطه بیشتر چرخ ساز، با خمیره و اسلیپ قرمز و از نمونه های مفرغ جدید هستند. همچنین وجود برخی پایه های مشابه نمونه های بلخی- مروی درمیان یافته های بدست آمده بر اهمیت محوطه بکندا می افزاید.

او اذعان داشت: با توجه به فراوانی پراکندگی سفال های اسلامی (متعلق به قرون 7تا 11 هجری) در اطراف این محوطه ، به نظر می رسد در دوره اسلامی استقرار جدیدی در این مکان شکل گرفته است که به مرور این استقرار در دوره های جدیدتر به بخش شرقی و شمال شرقی یعنی به روستای فعلی پیرحاجات منتقل گردیده است.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

batask.ir: ترجمه آنلاین و دارالترجمه آنلاین، ترجمه مقالات انگلیسی

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: میراث آریا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 1182

به "سفال های قرمز، نشانه هایی از عصر مفرغ در محوطه باستانی بکندا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفال های قرمز، نشانه هایی از عصر مفرغ در محوطه باستانی بکندا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید