بیش از دو هزار و 600 مجوز فراوری داروهای گیاهی صادر شد

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در حوزه صنعت دارویی کشور اهداف متعددی را دنبال می نماید. کسب سهم 20 درصد ارزش بازار داروهای کشور توسط محصولات تأیید شده مبتنی بر داروهای گیاهی و محصولات طبیعی یکی از این اهداف است.

بیش از دو هزار و 600 مجوز فراوری داروهای گیاهی صادر شد

در راستای تحقق این هدف مهم ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از نخستین سال های تأسیس اقدام به حمایت از تجاری سازی طرح های نوآورانه در این حوزه نموده است.

به گونه ای که تعداد مجوزهای فراوری داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی و صادر شده از سوی سازمان غذا و دارو از سال 1377 تا کنون با رشد چشمگیری روبرو شده است. بر اساس گزارش اداره کل فرآورده های طبیعی آن سازمان تعداد مجوزهای صادر شده در این حوزه از تعداد 26 مجوز در سال 1377 با افزایش 100 برابری به دو هزار و 658 مجوز در سال گذشته رسیده است.

البته این موضوع در حوزه فرآورده های طب سنتی ایران نیز صدق می نماید. طب سنتی و گیاهی میراث ارزشمندی از تجربیات نسل های گذشته است که با گنجینه قوی گیاهی ناشی از اقلیم طبیعی ایران می تواند راه گشای بسیاری از دردها و تنگناهای پزشکی امروز باشد. فرآورده های طب سنتی ایران می توانند پلی بین پیوندهای دیرینه طب کهن ایران و علم روز و نوین داروسازی مدرن باشد. تا سال 1386 مجوزی با عنوان فراورده طب سنتی صادر نمی شد.

از این سال با تدوین و ابلاغ آئین نامه تهیه و عرضه فرآورده های طب سنتی ایران اداره کل فرآورده های طبیعی سازمان غذا و دارو آغاز به اعطای مجوز فراوری بر اساس کتاب های مرجع طب سنتی همچون الحاوی (رازی)، قانون فی الطب (ابن سینا)، ذخیره خوارزمشاهی (جرجانی)، اختیارات بدیعی (انصاری شیرازی) و کامل الصناعه (علی بن عباسی اهواز) کرد. بنابراین طی 11 سال گذشته صدور مجوز فراوری فراورده های طب سنتی روند افزایشی را تجربه کرد.

در حال حاضر تعداد یک هزار و 347 محصول فرآورده طب سنتی دارای مجوز فراوری از سازمان غذا و دارو است که در مقایسه با سال 1386 که تنها 2 مجوز برای فراوری این فرآورده ها صادر شد افزایش چشمگیری داشته است.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

batask.ir: ترجمه آنلاین و دارالترجمه آنلاین، ترجمه مقالات انگلیسی

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 6455

به "بیش از دو هزار و 600 مجوز فراوری داروهای گیاهی صادر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از دو هزار و 600 مجوز فراوری داروهای گیاهی صادر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید