بازگشت دوباره بدون تحول؛ عقب گرد برای یک صنعت

به گزارش بلاگ پو، به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، باتوجه به سابقه شورای رقابت در امر قیمت گذاری خودرو، چنانچه بخواهد بازهم بر همان روش های غلط تاکید نموده و دولتی بودن خودروسازان را درنظر نگیرد، بازگشت دوباره اش به حوزه قیمت گذاری ها، قطعا این صنعت را به شدت عقب خواهد راند؛ هرچند که نمی توان از روش های غلط و پرهزینه بنگاه داری خودروسازان نیز به سادگی عبور کرد و قبل از هرچیر باید بنگاه داری ها اصلاح شوند.

بازگشت دوباره بدون تحول؛ عقب گرد برای یک صنعت

حسن کریمی سنجری در گفت وگو با خبرنگاران، در رابطه بازمزمه های اخیری که از بازگشت مجدد شورای رقابت به حوزه قیمت گذاری خودرو به گوش می رسد، اظهار کرد: اولین و مهمترین شرط به وجود آمدن یک رشد مالی با ثبات و پایدار، وجود یک ساختار سالم و کار آمد است. اصولا تشکیل شورای رقابت نتیجه توجه به این تفکر استراتژیک و مالی بوده است اما شورای رقابت در طول فعالیت خود به ویژه در توسعه سلامت و کار آمدی صنعت خودروسازی و نیز ایجاد یک بازار منصفانه خودرو در کشور هیچگاه توفیقی نداشت؛ چراکه این شورا بیش از آنکه به طرح ریزی برنامه هایی برای اصلاح ساختار شرکت های خودروساز و افزایش رقابت پذیری بازار خودرو توجه کند، بیشتر وقت و انرژی خود را روی قیمت گذاری خودرو صرف می کرد.

این کارشناس صنعت خودرو کشور توضیح داد: با این وجود سازمان حمایت فراورینمایندگان و مصرف نمایندگان جایگزین شورای رقابت شد تا اقتصاد و بازار خودرو را به فضایی رقابتی و سودآور تبدیل کند؛ امری که شورای رقابت در آن پیروز نبود. اما در عمل سازمان حمایت نیز تبدیل به دستگاهی شد برای ابراز رفتارهای به ظاهر مردم پسند دولتی که نتیجه آن تخریب زیر ساخت های شرکت های خودروساز و تحمیل بیش از 30 هزار میلیارد تومان زیان انباشته به این شرکت ها بوده است. این در حالی است که همه مصرف نمایندگان واقعی نیز تنوانستند از پایین نگه داشته شدن قیمت درب کارخانه نفعی ببرند و دست کم 60 درصد زیان ایجاد شده شرکت های خودروساز در طول دو سال گذشته سودی بوده که به جیب نظام دلالی و رانتی رفته است.

اولین قدم، اصلاح روش های بنگاه داری

وی اضافه کرد: بنابراین بازگشت دوباره شورای رقابت اگر قرار است بر همان روش های غلط قیمت گذاری دستوری تاکید نموده، بی آنکه به عنصر دولتی بودن شرکت های خودروساز و محدودیت هایی که از این ناحیه به آن ها (خودروسازان) ضرر می رساند، توجه گردد؛ قطعا حرکتی رو به عقب است.

به اعقتقاد او، در واقع تنها راه نجات شرکت های خودروساز تبدیل این شرکت ها به بنگاه هایی سودآور است و این موضوع تنها به وسیله اصلاح روش بنگاه داری و سپردن کار به مدیرانی کاربلد و با اختیارات کامل اما مسدولیت پذیر و جوابگو، امکانپذیر است. شورای رقابت اگر قرار است شورایی باشد برای ترویج رقابت پذیری بازار خودرو باید به این موضوعات ورود کند.

کریمی سنجری با بیان اینکه قیمت رقابتی نتیجه فعالیت یک ساختار سالم و سودآور است، گفت: شرکت های خودروساز در حال حاضر در یک فضای نامساعد مالی و با محدودیت های اعمال شده دولتی و البته در یک بازار بی رقیب فعالیت می نمایند. علاوه براین تحریم صنعت خودروسازی کشور نیز محدودیت های زیادی را برای این شرکت ها ایجاد نموده است.

وی گفت: بنابراین نمی توان از روش های غلط و پرهزینه بنگاهداری این شرکت ها به سادگی عبور کرد. شورای رقابت یا هر ستاد و سازمانی که قرار است وظیفه مدیریت بازار خودرو را بر عهده بگیرد، بایستی به این موضوع توجه کند که پیش از اصلاح روش های بنگاهداری این شرکت ها، هیچ نظارت و یا دخالتی نمی تواند باعث رشد و توسعه این شرکت ها گردد. نظارت بر قیمت بدون توجه به ساختار تامین ، فراوری و فروش شرکت های خودروساز نتیجه مطلوبی برای مردم و مصرف نمایندگان واقعی خودرو نخواهد داشت.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

batask.ir: ترجمه آنلاین و دارالترجمه آنلاین، ترجمه مقالات انگلیسی

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 24183

به "بازگشت دوباره بدون تحول؛ عقب گرد برای یک صنعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت دوباره بدون تحول؛ عقب گرد برای یک صنعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید