آلودگی زیست محیطی به نام تجارت مس

به گزارش بلاگ پو، آن سوتر از نقشه تهران، جایی که اعتیاد و غبار بیابان با زندگی آمیخته شده، تجارتی به بهای مس در جریان است. کمی آن طرف تر کارخانه ذوب مس غنی آباد در همسایگی اهالی این منطقه است؛ منطقه ای فقیرنشین با جمعیتی ترکیب شده از ایرانی و افغان که اغلب با خرید و فروش ضایعات زندگی می گذرانند.

آلودگی زیست محیطی به نام تجارت مس

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، در کوچه پس کوچه های تنگ غنی آباد که هنوز بافت روستایی خود را حفظ نموده، بچه ها با ضایعات فلزات آشنایی دیرینه دارند؛ روزی و درآمد اغلب خانواده ها از همین جمع آوری ضایعات کلانشهری مثل تهران است؛ حالا این ضایعات شامل همه چیز می گردد از فلز و پلاستیک گرفته تا کاغذ و لوح فشرده.

حالا اگر در این میان خوش شانس باشند و فلز بیشتری به دست بیاورند، خریدار هم بهتر پیدا می گردد؛ برای نمونه خریداران عمده، هر کیلو مس را اگر حجم آن زیاد و تمیز باشد، حتی کیلویی هشتادهزار تومان هم می خرند.

همین سبب شده تا خیلی از کسانی که به نان شب محتاجند و بخصوص معتادان برای این که پول بیشتری به دست بیاورند، دنبال تمیز کردن سیم های مفتولی از مس هستند؛ آنها را آتش می زنند تا پلاستیک اطراف سیم ذوب گردد و مس خالص گیرشان بیاید.

یکی از دوره گردها می گوید که مس کابلی را بهتر می خرند؛ ضایعاتی ها ترجیح می دهند مس کابلی سیاه و قرمز بخرند اما مس مخابراتی و آرمیچری هم خریداران خوبی دارد.

بازهم آلودگی محیط زیست

تا اینجای داستان شاید مسئله ای به نظر نیاید؛ عده ای ضایعات جمع می نمایند و به خریداران می فروشند اما قضیه وقتی پیچیده می گردد که بدانیم عملیات بازیافت مس و دیگر فلزات ضایعاتی بسیار سنتی و ساده و در بیابان های اطراف غنی آباد انجام می گردد و نه تنها بوی بد ناشی از آتش زدن پلاستیک آزاردهنده است، بلکه آلودگی زیست محیطی هم به دنبال دارد.

سودآوری این کار سبب شده تا نه تنها غنی آباد بلکه روستاهای بخش مرکزی شهرستان ری از جمله تقی آباد و اشرف آباد هم به مراکز غیرمجاز جمع آوری پسماند و زباله تبدیل شوند و البته تا به امروز اقدام های صورت گرفته برای برخورد با این مراکز غیرمجاز موثر نبوده است.

آن طور که فاطمه فکوریان بخشدار مرکزی شهرستان ری می گوید، در مراکز غیرمجاز جمع آوری پسماند، لاستیک کامیون های سنگین را آتش می زنند تا سیم های فلزی را استحصال نمایند؛ این پسماند سوزی های مسائل زیادی برای مردم منطقه ایجاد نموده است.

با این حال مشکل اینجاست که این کار نه به صورت متمرکز و در یک مکان خاص، بلکه به صورت موردی و در ساعات پایانی شب انجام می گردد و اغلب از چشم بازرسان دور می ماند.

از بین رفتن موادآلی خاک

یکی از تبعات ناشی از این زباله سوزی، از بین رفتن موادآلی خاک و در نتیجه مرگ آن است؛ موضوعی که دوستداران محیط زیست را نسبت به پسماندسوزی در بیابان های ری حساس نموده است؛ آنان معتقدند سوزاندن پسماندهای ویژه، صنعتی و عادی مانند لاستیک، کابل برق و مشتقات پلاستیکی در فضای آزاد علاوه بر آلودگی شدید هوا باعث از بین رفتن مواد معدنی خاک می گردد و با وجود بازرسی ها و کوشش های مسئولان محیط زیست همچنان کسانی که در کار پسماندسوزی فعالند، با آتش زدن لاستیک های فرسوده خودروها و اغلب ماشین آلات سنگین که در بیابان رها می شوند، اقدام به استحصال سیم های فلزی می نمایند.

معضل اصلی انتقال پسماندهای استان تهران به ری است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری بر این باور است که مشکل پسماندسوزی در مناطق اطراف ری، از انتقال پسماندهای استان تهران به این منطقه ناشی می گردد و تا زمانی که مشکل پسماندها حل نگردد، همچنان حاشیه نشین ها برای کسب درآمد به استحصال فلز به وسیله سوزاندن لاستیک مشغول خواهند بود.

زهره عبادتی به ایرنا گفت: حجم وسیعی از پسماندهای لاستیک و کابل های برق در گردنه حسن آباد فشافویه، حاشیه رودشور و کهریزک سوزانده می شوند که با این کار سبب انتشار گازهای کلر، گوگرد و بوی نامطبوع در سطح منطقه به ویژه محور اتوبان تهران ـ قم و اطراف فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) می گردد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

batask.ir: ترجمه آنلاین و دارالترجمه آنلاین، ترجمه مقالات انگلیسی

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 24123

به "آلودگی زیست محیطی به نام تجارت مس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلودگی زیست محیطی به نام تجارت مس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید